کتاب «پیامبری و قرارداد؛ نظریه‌ای درباره سیره حکمرانی پیامبر اسلام (ص) براساس الگوی قرارداد»، درسگفتارهای مرحوم داود فیرحی، با تنظیم و تحقیق اکبر محمدی، توسط نشر نی منتشر شد.

کتاب «پیامبری و قرارداد؛ نظریه‌ای درباره سیره حکمرانی پیامبر اسلام (ص) براساس الگوی قرارداد» منتشر شد

 تحلیل ماهیت دولت پیامبر (ص) اهمیت زیادی برای نواندیشی دینی، تجدد سیاسی و اصلاح نهاد دولت در ایران و دیگر جوامع اسلامی دارد، اما اکثر دولت‌پژوهی‌ها در جهان اسلام، بی‌آن‌که به سیرهٔ حکمرانی پیامبر اکرم (ص) توجه نمایند، به سنّت خلفای راشدین و یا اندیشه‌های کلامی شیعه ارجاع می‌دهند و ماجرای سقیفه و سنّت سیاسی مبتنی بر این واقعه را مرجع ارزیابی دولت قرار می‌دهند. بدین‌سان، ماهیت دولت پیامبر و سیرهٔ حکمرانی ده‌سالهٔ او مورد «غفلتِ سیستماتیک» قرار گرفته و چندان در معرض پژوهش و ارزیابی قرار نداشته است. مطالعات چندساله و نیز چند ترم تدریس در حوزهٔ «سیرهٔ سیاسی پیامبر اسلام» نشان می‌دهد که این شیوهٔ حکمرانی به‌طور بنیادی بر الگوی قرارداد استوار است. قراردادها و پیمان‌های موجود از پیامبر اسلام، چنان تعدد و تواتر دارند که دولت آن حضرت را می‌توان «دولت قراردادی» نامید. این پژوهش به کاوش در این اسناد و الگوی حکمرانی در سنّت پیامبر می‌پردازد.

کتاب «پیامبری و قرارداد؛ نظریه‌ای درباره سیره حکمرانی پیامبر اسلام (ص) براساس الگوی قرارداد»، به همت نشر نی در ۴۴۰ صفحه، به قیمت ۳۸۰ هزار تومان روانه بازار شد.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.